donderdag 20 mei 2010

Koplamp voorzien van anti-verblindingslens

'Echte' koplampen van motorvoertuigen hebben een heel specifiek lichtbeeld. Een stelsel van reflectoren en/ of spiegels zorgt ervoor dat de weg voor het voertuig goed verlicht is, terwijl er slechts een minimum aan licht direct in de ogen van mede weggebruikers terecht komt.

Mijn koplamp is meer een soort vuurtoren, of zaklantaarn. Sterker nog, het ís een zaklantaarn. Die geeft net zoveel licht boven de horizon als eronder. En dat is niet netjes. Niet netjes ten opzichte van de mede weggebruikers. En een technische uitdaging. Nu heb ik geen 50 Watt halogeenlamp maar slechts een 3 Watt LED lamp en zijn mede-weggebruikers niet altijd netjes naar mij toe, maar toch...

Op het grote wereld wijde web kwam ik een oplossing tegen. Het gaat om creatief gebruik van lensen die je normaal gebruikt om het licht te bundelen. In mijn lamp gebruik ik een Dx Sku 1920 lens voor de LED. Ik heb dezelfde lens door midden gezaagd, en op de lens van de LED gelijmd met een beetje 5 Minuten epoxy.

Dat bleek wonderbaarlijk goed te werken. Hier een testopstelling op zolder; wat je ziet is het lichtbeeld mét en zonder de additionele lens. De verlichting van de vloer is een stuk egaler door deze toevoeging.
En hier is het effect te zien als ik de lamp op het plafond richt. Er is nu een duidelijker afscheiding tussen boven en onder de horizon; er wordt duidelijk minder licht 'voor niets' naar boven gestuurd. De hotspot wordt iets minder fel.

Ben weer uitermate tevreden met mijn knutselwerk, en het spreekt voor zich dat deze modificatie inmiddels toegepast is op de Almereweder.


De voordelen zijn:
- Minder licht boven de horizon, dus minder verblindend voor tegenliggers.
- Meer licht op de grond, dus beter zicht op het wegdek.
- Meer licht naar opzij door de vooruitstekende acryl lens, dus een verbeterde zichtbaarheid in het verkeer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten