dinsdag 11 mei 2010

Remlicht

Vandaag heb ik een LED toegevoegd aan het achterlicht. Deze LED gaat dienst doen als remlicht. Allereerst heb ik een tweede rode 1 Watt (Luxeon-achtige) LED met driver op de bestaande aluminium koelplaat gelijmd, samen met een tweede driver.
Op de stuurknuppel bij de remhandel komt een micro-switch. Net als bij de moderne Quest/ Strada. Ik heb helaas niet zo een mooie met een lange hevel op de schakelaar, zodat het remlicht ook bij het gebruik van de parkeerrem aan blijft staan - ik moet de stroom dus uitschakelen als ik de Almereweder parkeer. Mij benieuwen hoe snel dat fout gaat :D
De LED is dezelfde als degene die ik voor mijn achterlicht gebruik.

Een eerste test met de LED onder de rode kap was niet zo succesvol. Het licht van de rem LED werd volledig overstraald door dat van het achterlicht. Daarom heb ik een kleine 10° lens voor de nieuwe LED gezet.

Omdat het te verlichten oppervlak voor de rem-LED nu kleiner is dan dat ven het achterlicht, oogt het remlicht feller dan het achterlicht. Hier een foto van het achterlicht, met de nieuwe lens onder de diffuser.
Hieronder de lamp in vol ornaat. De foto is -2,1 EV onderbelicht, zodat de lamp niet overbelicht wordt.

Heb een video opname gemaakt van m'n nieuwe remlicht.


Remlicht en Achterlicht op Flevobike Alleweder from Erwin Gijzen on Vimeo.

2 opmerkingen: