zondag 29 augustus 2010

Computerverlichting

Zondag is blijkbaar knutseldag. Lees op de blog van Mick iets over een deksels dekzeilscherm (ben benieuwd naar de resultaten) en ben zelf bezig geweest met een wat permanenter verlichting voor mijn fietscomputer.

De eerste maanden heb ik met een LED leeslampje op de armleuning van m'n Alleweder gereden. Deze staat gericht op het display van m'n fietscomputer, zodat ik ook in het donker en met het dekje op de Alleweder een idee heb van de gereden snelheid. Op zich gaat dat best goed, maar het is natuurlijk geen mooie oplossing. Bovendien zullen de knopcel batterijen van dat leeslampje het waarschijnlijk niet mee zo lang uithouden.

Dit is de nieuwe installatie: Een witte 5mm LED met een 150 Ohm serieweerstand, een stukje elektrische kabel en een steker. De draad nabij de LED wordt stijf gehouden door een stukje ijzerdraad en wat krimpkous. De weerstand zit onder een stukje krimpkous in de kabel gemonteerd.
De steker verbind de lamp met de middelste schakelaar op mijn elekrisch paneel. Het ijzerdraad zit met een treknagel vast op het frame achter mijn fietscomputer. Dit geeft een redelijk flexibele installatie van de LED. Ik kan er tegen stoten, en de LED komt daarna gewoon weer terug in positie.
De LED trekt slechts circa 20mA uit m'n 7,4 Volt accu en zal de brandduur van de hoofd verlichting niet noemenswaardig verlagen.

Vandaag heb ik ook de bout van m'n kettingrol vervangen door een ander, en een nieuwe kettingrol gemonteerd. Dit ter vervanging van de oude kromme bout en de ietwat versleten rol. Hoop morgen weer soepel naar kantoor te rollen; vandaag is het weer even wat te lelijk voor een testrit.

1 opmerking:

  1. Ja, te slecht om wat dan ook uit te proberen als je er nog niet uit hóéft!
    Groeten Mick

    BeantwoordenVerwijderen