maandag 30 augustus 2010

Winderig ritje en Velomobieltreffen NH 2010

Het was vanmorgen een vrij winderig ritje. Nog even getwijfeld voor vertrek vanwege het in-het-Amsterdam-Rijn-Kanaal-geblazen-worden verhaal van Marcel, maar toch maar de stoute fietsschoenen aangetrokken.

Het bleek heel erg mee te vallen. De wind (variërend van rechtvoor tot rechts in de zij) en de regen die heel matig bleek. Afijn, om een lang verhaal kort te maken, ik heb de reis overleefd zonder al te opmerkelijke zaken.

Vlak voor Amstelveen werd ik ingehaald door Theo in zijn rode Strada. Dat is wel gezellig, maar minder prettig (ik heb liever dat ik hém inhaal, maar dat zit er voorlopig even niet in, tenzij hij wéér een lekke band rijdt ;-)

Wél opmerkelijk is dat ik me ingeschreven heb voor het Noord-Hollandse velomobieltreffen van 1 Oktober (Zie ook ligfiets.net). Het wordt mijn eerste velomobieltreffen, en ik ben wild benieuwd hoe dat zal gaan.

Het plan is om Vrijdag van kantoor (Schiphol) naar St Maartensvlotbrug te rijden. Vrijdagavond zal er een lezing van Wim Schermer zijn over de ‘ronde van Ierland’ die verschillende VM-ers recent afgelegd hebben. Lijkt mij heel interessant.

Zaterdag is er een keuze uit een drietal fietstochtjes, en zondag zal ik weer terug naar Almere trappen. Goed voor mijn kilometerstand :D

PS: Op de weg terug nog een sterk staaltje stuurmanskunst meegemaakt. Twee auto's die op de smalle Lange Muiderweg  kop-aan-kop staan en niet voor elkaar wensen te wijken. Samen blokkeerden ze de hele weg; zelfs twee velomobielen konden er niet meer langs. Het gebaar van de aardige bestuurder van de Chrysler, die zo vriendelijk was voor ons een stukje achteruit te rijden, werd weer teniet gedaan door de suffe muts in de ander auto die het gewonnen metertje meteen weer dicht reed. We zijn uiteindelijk door de Brandnetels in de berm gegaan met de Velomobielen. Wat kunnen mensen toch rare dingen doen... Tijd om eens agressief te worden, net als Quemo :)

PS2: Eerder diezelfde weg terug kwamen we nog een Gele Quest tegen op de brug over de Ouder-Amstel bij Ouderkerk a/d Amstel. Man met grijs baardje, met zo te zien een camera op statief op de rand van zijn kuip. We hebben nog even enthousiast gezwaaid :)

9 opmerkingen:

  1. Mooi man... Komt je collega overigens erg snel achterop rijden of moet hij er toch nog een klein beetje moeite voor doen?? Zelf heb ik vanmorgen toch mogen constateren dat het onstuimige weer nóg comfortabeler kan worden genoten dan in een alleweder: en wel in bed. Toen ik mij nog even omdraaide dacht ik aan alle bikkels die wèl onderweg waren in hun VM!! Ik heb twee vrije dagen dus (op wat geknutsel aan zijn body na) de FAW ook. Leuk overigens dat je naar een meeting gaat, zal er bij mij ook ooit nog wel eens van gaan komen. Wel ben ik ERG benieuwd wat er na de zeer uitgebreide online verslaglegging nog te melden is over de Ierland-trip. Maar ja... als je een goeie plaat hebt grijs gedraaid is het ook nog steeds erg leuk om naar het concert te gaan dus het wordt vast onderhoudend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi YL,

    Ik zou graag zeggen dat Theo me maar met veel moeite in kan halen. Dat ik met de remmen in de Alleweder aangeknepen moet rijden om hem bij te laten komen. Maar helaas. Het is niet zo. Ik denk dat zijn kruis-snelheid zo'n 5km/h hoger ligt dan die van mij. We zijn gisteren samen terug naar Almere gereden met snelheden van rond de 33km/h. Daarbij moest ik me uitsloven en hij zich inhouden.

    Theo en ik doen deze route al aan aantal jaar. Samen op de bukfiets (hybride sportfiets) zijn we wel aan elkaar gewaagd. Theo is dan iets sterker - vooral tegen de bruggen op.

    In die tijd had 'ie ook een Alligt Alleweder A4. Als hij daarin reed, kon ik hem op de bukfiets maar met moeite bijhouden, vooral met tegenwind.

    Die Alleweder A4 heeft 'ie toen verkocht en een Strada besteld, en ik heb de FAW gekocht. Theo reed toen op een Zephyr en later op een Challenge Focus Sport. Nu was het zijn beurt om aan te poten naast de FAW :)

    Maar goed, inmiddels heeft hij dus zijn Strada en moet ik weer sappelen. Gelukkig had ik dat al aan zien komen en komt mijn eigen Strada spoedig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...en dan zijn jullie (met een paar niet-synchrone tussenstappen) samen ge-upgraded van de bukfiets naar de strada en als het goed is weer aan elkaar gewaagd. Leuk verhaal. Zeker aangezien je zo de verschillen redelijk goed hebt kunnen ondervinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, precies :) Zal mij benieuwen of ik hem een beetje bij kan houden als we beiden in de Stradamobiel rijden. Mijn Strada is dan wél een paar maanden nieuwer dan de zijne, dus wie weet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als het je leuk lijkt kunnen we (bijvoorbeeld op Schiphol) wel afspreken om sámen naar het velomobieltreffen te rijden...
    Nu we nog in dezelfde verpakkingen rijden?
    Spoedmick@Hotmail.com
    Groeten Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Mick,

    Lijkt me heel leuk :) Is nog wel van een en ander afhankelijk (probeer om mijn Strada eerder te krijgen, en heb al een soort-van-afspraak met Theo. Ik mail je de details wel even :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, Errie aan de Strada :) Wacht er al heeeeel lang op! Stond gepland voor October, maar is misschien voor eind September al te leveren. Ook dát gaan we wel zien :)

    BeantwoordenVerwijderen